March 3, 2006

En foccacia för mycket

Det stod i någon av gratistidningarna för några veckor sen om PUB som har skyltat sina skyltdockor med skyddsmasker. Drottninggatanspatserare kopplar ihop skyddsmaskerna till den kommande pandemin medan PUBs nya varumärkesstrateg ser detta som ett självklar symbol för att PUB nu ska bygga om och hotta upp sig för att kunna appelera yngre konsumenter.

Alla vill locka yngre konsumenter..Vad är detta för trend egentligen? Vart ska alla pensionärer ta vägen? Vilka filmer ska de se? Var ska de köpa sina maxitrosor? Vilken musik ska de lyssna på? Var ska de äta kalops? Var ska de äta dammsugare och dricka kaffe utan latte men med gratis påtår? Inte ens Allsång på skansen eller Bongolotto får vara ett pensionärsjippo längre. Artister som Madonna och Ricky Martin är tydligen mer marknadsmässiga än Svenneingvars. Snart består hela kulturlivet av endast av Foccacia och Paris Hilton.

För det första tror jag att det är helt fel tänkt. För pensionärerna har pengar. Det har inte kidsen. Dessutom vill gammelfolket inte automastiskt vara unga och handla kläder på JC bara för att marknadsförarna säger att alla vill vara unga . Åldrandet handlar om utveckling. Saker som är roliga när man är 15 har man rimligtvis tröttnat på när man är 78. Och har man någon slags heder i kroppen vill man inte se ut som 15 om man är 78. Jag hoppas i alla fall verkligen att jag slipper dom låga jeansen när jag kommer upp i i kåldolmeåldern.

Jag undrar dock vad som kommer pensionärskultur när jag blir pensionär. Jag håller tummarna för att baskerbärandet håller i sig.

No comments: