September 20, 2005

Kan marknaden göra världen mer jämställd?

Jag undrar när de socialdemokratiska männen ska börja använda underlagskräm, nattkrämer och anti-påse-under-ögat-gegga. För det är ju egentligen inte förrän arbetarmännen börjar lägga ner lika mycket pengar som arbetarkvinnor på skönhetskonsumtion som vi vet att marknadens hårdare marknadsföring att män ska bry sig om sitt yttre börjar ge effekt. Många tycker inte alls det är bra att männen nu också "ska behöva tänka på sånt". Det tycker jag. Jag tycker att det är alldeles lysnade. Inte för att jag går runt och drömmer om överspacklade män hela dagarna utan att jag tycker att det borde vara ganska fiffigt om män och kvinnor lade ungefär samma summa pengar på värdebärande investeringar som onödig konsumtion. Liksom det vore ganska bra om män och kvinnor ägnade ungefär lika många stunder till självkritik och självförverkligande.

Visst hade det varit bättre om vi alla slapp det där. Om vi kunde gå omkring och älska oss själva precis som vi är utan att behöva se de där perfekta retuscherade människorna på bild och påminnas om att det bara är det yttre som räknas. Men det kommer aldrig att ske. Oavsett hur många insändare vi gör till DO. Det finns helt enkelt för mycket pengar att tjäna på att få oss att känna identitet med det där. Det perfekta.

No comments: