November 1, 2005

Hur väljer man sin porrtidning?

I går var jag tvungen att lämna partikongressen för hemfärd till det vardagliga Stockholmslivet. Strax före X2000s avgång 17.13 strosade jag omkring på centralens tidnigsberikade pressbyrå. Där inne såg jag en man iförd keps och 1991 års flanellskjorta stå och välja bland det väl tilltagna porrtidningsutbudet.

Som ni säkert känner till brukar man dölja flickorna på omslagen genom att sätta upp en liten hylla framför deras nakna kroppar så att bara titeln på tidningen sticker upp. Mannen med flanellskjortan verkade ha ganska stora problem med att välja sin kommande kvällsunderhållning. Han lyfte fram den ena tutten efter den andra men verkade liksom inte kunna bestämma sig vilka tuttar han föredrog.

Eftersom jag var på ett tämligen uttråkad och på liiite elakt humör så gick jag fram till flanellmannen och fråga hur han tänkte. Egentligen. Underliv som underliv tyckte jag. Han tyckte jag var dum i huvudet, valde ett underliv och gick för att betala.

Med mina naiva föreställningar om livet och så så tycker ju jag att det borde räcka med att det fanns 1 porrtidning. Jag fattar liksom inte vad som kan finnas i denna lektyr som gör att man måste köpa flera olika. Och dessutom exakt vad det är som gör att man väljer den ena framför den andra. Porrtidningar är ju dessutom oftast inplastade så att man inte kan kolla innehållet. Man kan alltså endast få innehållet beskrivet i orden på framsidan. Och de orden borde väl ungefär alltid vara "nakna kön". Eller?

Det är så mycket jag inte förstår...

3 comments:

fredrik said...

Det kanske är artiklarna som avgör? ;-)

Josefine said...

Förmodligen. De nakna kropparna är nog bara grafiska element. Som dekoration som ska göra artikeln lite mer lättläst. Porrbranschen borde lära sig typografi istället.

Anonymous said...

Porren är det mest likriktade och sterotypa kulturyttringnen som finns. Det är ungefär lika innovativt som två kor som har sex på en åker.