October 6, 2006

Nästan folkpartist. Eller?

Jag har blivit utmanad på en sån där enkät nu igen. Denna gång kom den från Fredrik J, min något påprestande före detta arbetskamrat. Den handlar om politiska ideologier, och är givetvis ganska pretantiös. Jag påpekade för honom att det var en väldigt jobbig enkät att fylla i för någon så pass ytskiktslodande person som jag. Han svarade att han ville se mitt folkpartistiska jag lyftas fram på rikigt i min blogg. Så här kommer berättelsen om Josie. Den stora Ideologen.

1. Politisk ideologi du förespråkar
Jossesosseism. Jag tycker att alla människor ska vara fria och glada. Och så är det ju inte. Av automatik alltså. Staten ska ha en roll att värna om enskilda individer genom att skapa system som lyfter människor. Ekonomiska styrmedel är bra för att bryta dåliga historiska traditioner och få fler folk att ta plats. Min passion är socialförsäkringar.

2. Politisk ideologi du föraktar mest
Fascism. Konservatism. Fotbollshuliganism. Det går en hårfin gräns mellan de tre. De har alla en förminskande effekt på mänskligheten.

3. Materialist eller idealist?
Idealist givetvis. Men jag älskar min ipod.

4. Plikt- eller konsekvensetik i politiken?
Måste man veta det? I så fall säger jag mitt emellan för jag tycker nog inte nåt utav det låter särskilt genomtänkt.

5. Politiskt uppvaknande?
Jag tror jag föddes vaken faktiskt. Men mitt politiska ställningstagande gjorde jag nog inte förrän jag studerade på universitet. Det är bra Stockholms universitet skolar i socialdemokratiskt tänkande tycker jag.

6. Politisk detour?
Jag har nog aldrig gjort några större svängningar i min politiska uppfattning. Däremot känner jag relativt ofta en stor förvåning över att vissa uppfattningar som jag inte delar ryms inom socialdemokratin. Jag tvivlar därför ganska ofta på om det verkligen är helt rätt för mig att vara socialdemokrat eller om det är helt rätt för partiet att den där bakåtsträvande jäveln har fått för sig att vara med.

7. Enskild person som påverkat dig politiskt?
Min morfar och min mamma. Jag tror att de har haft ett sätt att betrakta och beskriva världen och dess invånare på ett sätt som känts bra i magen. Jag har inga förebilder inom politiken eftersom jag inte är politiker och inte vill vara politiker.

8. Bok som påverkat dig mest politiskt?
Dismantling the Welfare State? A Concise Economic History of the World. From Paleolithic Times to the Present? Eller kanske nån socialförsäkringsanalys av Berge eller någon. Det andra könet var den bok som väckte en del tankar som banade väg för min feministiska ådra.

9. Största bristen i den politiska ideologi du förespråkar?
Den har en tendens att beskriva enskilda individer som offer utan möjligheter.

10. Viktigaste enskilda politiska frågan
Stoppa världssvälten, oljeberoendet och mäns oförtjänade makt. Klarar vi ett utav det så kommer nog de andra grejerna på köpet

3 comments:

fredrik said...

Är det mig du tänker på under punkt 6?

Josefine said...

Nu när du säger det så...

Anonymous said...

Hello, i love syrran.wordpress.com! Let me in, please :)